31 jan 2008

ISI Thomson ResearcherID

Voor deze en komende week heb ik presentaties gepland en voorbereiden over de nieuwe versie van Web of Science alsmede een introductie in RSS.
Omdat wij drie vestigingen hebben doe ik dezelfde presentatie drie keer, een keer in Nieuwersluis, een keer in Heteren en een keer in Yerseke.
Vlak voordat ik met de eerste (in Nieuwersluis) begon werd ik opgebeld door de EMEA –manager (Europa en Midden Oosten) van Thomson, met de aansporing dat ik toch vooral moet overgaan op de nieuwe versie van Web of Knowledge, want dat eind volgende week de oude versie gesloten gaat worden.
Ik had al zo vaag vermoeden, maar had nog nergens een sluitingsdatum gelezen. Komt dus precies op tijd! Althans mijn presentaties en mijn aankondiging dat ik op 10 februari alle linken ga veranderen.

Hij vertelde me ook over het nieuwe initiatief van ISI Thomson om te proberen alle onderzoekers te identificeren aan de hand van een ResearcherID. Ze hebben een speciale website daarvoor ingericht. Het idee is dat een onderzoekers zich daar kan registreren en zijn/haar publicaties kan koppelen aan het ID. Zou zeer nuttig zijn bij onderzoekers met een naam die heel vaak voorkomt.
Zelf zegt de website er over:” Researcher ID is a global, multi-disciplinary scholarly research community. Each researcher listed is assigned a unique identifier, to aid in solving the common problem of author misidentification. Search the registry to find citations, collaborators, and more.”

In de aankondiging schrijven ze: This unique Web environment enables researchers to create stable personal identifiers to present their works and manage public presentation of their personal metrics.”
Met het opstellen van de citatierapporten heb ik bij sommige namen echt bijna publicatie voor publicatie Web of Science moeten doorworstelen voor ik het complete overzicht van een onderzoeker had. (iemand met heel veel naamgenoten). Voor die onderzoekers die een tamelijk unieke naam hebben is het denk ik niet zo noodzakelijk.
Ik wacht nog even af, hoe dit zich gaat ontwikkelen, voorlopig is het alleen nog maar op uitnodiging te gebruiken. Een van onze onderzoekers gaat het uitproberen.

Geen opmerkingen: